Dirk Oosterlinck, Business Unit Directeur

Managers in grote bedrijven beseffen vaak niet dat je ook voor innovatie specifiek opgeleid moet zijn, dat het een specialisatie is zoals elke andere functie.  Ze denken dat het “fun” is, iets dat ze er gemakkelijk bij kunnen nemen als ze er snel eventjes wat tijd voor maken. Maar innovatie vraagt gespecialiseerde kennis en technieken en een disciplineerde aanpak.  Men denkt te makkelijk dat innovatie vanzelf komt mits eens een brainstorming of zo te organiseren.  Maar daarbij beseft men totaal niet dat dit een andere soort discipline vraagt, bv los laten wat je geleerd hebt, de zaken breder bekijken, fouten durven maken, de dingen gedisciplineerd niet doen zoals je ze altijd gedaan hebt.

Ingrid heeft mij en mijn team doen nadenken wat er nodig is om innovatie te realiseren, en ze heeft het ons ook aangeleerd. Ze heeft heel concreet en hands on mijn team geholpen dat midden in een crisis zat, daar uitgekropen is, en uitgegroeid is tot een heel sterk team, dat op het einde elke storm de baas kon. En dat was in grote mate haar verdienste.

Individuele coaching-meetings met haar waren momenten van energie en positivisme, ook al ging het over moeilijke onderwerpen als spanning in het team. Ook de grotere sessies die ze deed met het ganse team, creëerden enorm veel energie. Nooit heb ik een team zoveel acties zien invoeren de ochtend na een 2daagse outdoor! Het team leerde naar de sterke kanten van elkaar kijken en genieten van het moment, ondanks de moeilijkheden die we tegenkwamen.  Ingrid kan zich ongelooflijk sterk inleven in de mensen, de situatie, het dossier.  Dat uit zich oa in de juiste telefoon op het juiste moment, ook proactief.  Ik heb met veel consultants gewerkt, maar weinig consultants die dat zo geweldig deden.

Ze had hele relevante ervaring voor ons intrapreneurial project, en kan daarbij putten uit eigen ervaring en uit wat ze heeft meegemaakt bij klanten. Er lopen niet veel mensen rond die zo gespecialiseerd zijn in de menselijke kant van innovatie. Nochtans zijn mensen dé succesfactor voor innovatie. En dat is waar de grote toegevoegde waarde van Congaz ligt.

Ann Van Dessel, Marketing Directeur

Congaz heeft ons team dat functioneerde onder de hoed van een intrapreneurship enorm doen groeien.  Relevante werkmethodes werden met onderbouwde kennis in soms ludieke workshops aangeleerd. De aangereikte concepten, vb. rond innovatieve cultuur, werden dan door het team vertaald naar concrete opvolgbare acties en vergader-of evaluatiemomenten.

Sarah De Greef, Business Development

Congaz en meer bepaald Ingrid De Clercq heeft een essentiële rol gespeeld in de opstart en ontwikkeling van Shop & Deliver, een intrapreneurial innovatieproject binnen BPOST.

Ze is er in geslaagd om het team in zijn geheel en elk lid van het team te begeleiden van een groep enthousiaste werknemers met zin in een nieuw avontuur, naar een team dat langzaam maar zeker een grote maturiteit in innovatie heeft ontwikkeld. Ze heeft dat gedaan via een unieke combinatie van het uitbreiden van kennis over innovatie met het doen beleven van wat innovatie doet met een persoon en met een team.

Haar creativiteit en enthousiasme om telkens de juiste benadering te vinden in functie van het stadium en de uitdaging waar het team voorstond, was mateloos, gaande van het verspreiden van boeken en presentaties, over het uitnodigen van sprekers tot het organiseren van verkleedpartijen en outdoor activiteiten, enz. Hier ook weer een unieke combinatie tussen geruststellen en uitdagen.

Ze werd door het team ervaren als noodzakelijk kompas in het soms mistige innovatieve traject.

BACK